سلام، خوش آمدید

یادداشت های رضاعلی معصومی...

شخصی-تحلیلی-اجتماعی

شخصی-تحلیلی-اجتماعی

یادداشت های رضاعلی معصومی...
کلمات کلیدی

شرکت فدکس

چهارشنبه, ۲۸ مرداد ۱۳۹۴، ۰۱:۳۹ ق.ظ

کارآفرینی، لوگوی ماندگار فدکس
جهان امروز به سرعت رو به جلو حرکت می‌کند و با ایجاد شرکت‌های جدید، به سوی کارآفرینی در حال حرکت است. شرکت‌های تجاری جدید با سرعتی بی‌سابقه در حال توسعه‌اند و کارآفرینان پرآوازه‌ای نظیر «فرد اسمیت» با نشان دادن روحیه کارآفرینی، خلاقیت و ریسک‌پذیری، افق‌های جدیدی را در اقتصاد هزاره سوم گشوده‌اند.

کارآفرینان در واقع قهرمانان توسعه اقتصادی و تجارت معاصرند. فرد اسمیت در سال ۱۹۷۱ یک شرکت حمل‌و‌نقل کالا در لیتل راک آرکانزاس تاسیس کرد و به‌دلیل کمبود امکانات و همکاری فرودگاه لیتل راک، در سال ۱۹۷۳ کار خود را با ۱۴ فروند فالکن-۲۰ در ممفیس تنسی روی شبکه‌ای از ۲۵ شهر آمریکا آغاز کرد.

در آغاز سرویس‌های «فدرال اکسپرس» شامل پست نامه، بسته‌های دو روزه و بسته‌های یک شبه بود و شعار بازاریابی آن «سرویس حمل‌و‌نقل با بیش از ۵۵۰ مایل در ساعت» بود، ولی شرکت با مشکلات مالی زیادی مواجه شد و در ماه اول یک میلیون دلار ضرر کرد. در یکی از روزها که پرواز آنها منتظر بازگشت از شیکاگو به ممفیس بود، ناگهان اسمیت به لاس وگاس رفت و آنجا ۲۷۰۰۰ دلار در شرط‌بندی برنده شد. این پول بسیار کم بود، ولی اسمیت آن را به فال نیک گرفت و با امید به بهتر شدن اوضاع، ۱۱ میلیون دلار دیگر در شرکت سرمایه‌گذاری کرد.
فدرال اکسپرس، اولین صندوق پست مرسولات خود را در سال ۱۹۷۵ نصب کرد و یک سال بعد شرکت با ۱۹ هزار بسته در روز، به سودآوری مناسبی رسیده بود، ولی رشد سریع فدرال اکسپرس از سال ۱۹۷۷ شروع شد. زمانی که دولت با کم کردن مداخله و محدودیت‌ها در خطوط هوایی باعث شد کار این شرکت وسیع‌تر شود و بتواند اولین هواپیماهای بزرگ خود که ۷ بوئینگ ۷۲۷ بودند را خریداری کند.
در سال بعد، فدرال اکسپرس به عنوان اولین شرکت حمل‌و‌نقل مجهز به سیستم یکپارچه کامپیوتری برای مدیریت همزمان مرسولات، افراد، وسایل نقلیه و شرایط آب و هوایی شد. سال ۱۹۸۰، سرویس‌دهی به ۹۰ شهر دیگر آمریکا و سال بعد حمل‌و‌نقل بین‌المللی به کانادا آغاز شد. در سال ۱۹۸۳ شرکت به فروش بالای یک میلیارد دلار دست یافت و در همان سال سرویس ZapMail را معرفی کرد که در کمتر از دو ساعت نامه‌های مشتریان را فکس می‌کرد که البته بعدها این پروژه شکست خورد. در اواخر دهه ۸۰ شرکت باز هم کار خود را گسترش داد و مراکزی در فرودگاه‌های مختلف از جمله اوکلند و ایندیاناپلیس تاسیس کرد.
در سال ۱۹۹۴، زمانی که مشاوران تجاری این شرکت، مدیران را متقاعد کردند که نام حقوقی و آرم خود را از «Federal Express» به کلمه اختصاری و مشهور «FedEx» تغییر دهند، علاوه بر اینکه یک نام تجاری قوی‌تر و کوتاه‌تر به وجود آمد، موجب کاهش صد‌ها هزار دلار در هزینه رنگ‌آمیزی نام شرکت روی وسایل حمل‌و‌نقل مثل هواپیماها و واگن‌ها نیز شد. همچنین لغت فدکس (همانند گوگل و هوور) به عنوان یک فعل به فرهنگ واژه‌های انگلیسی اضافه شد.
اکنون FedEx شرکتی است که بسته‌های پستی شما را ظرف یک شب به مقصد می‌رساند و نشان تجاری آن یکی از شناخته‌شده‌ترین لوگوهای جهان است. این شرکت پیشکسوت تجارتی است که زمانی غیر ممکن به نظر می‌آمد. آرم شرکت فدکس به تنهایی ظاهری صاف و ساده دارد و طراح آن آقای «لیندون لیدر» مدیر ارشد طراحی شرکت Landor Associates می‌باشد. این لوگو در رده بندی مجله «رولینگ استون» یکی از ۸ لوگوی برتر ۳۵ سال اخیر شد و تاکنون بیش از ۴۰ جایزه جهانی را به خود اختصاص داده است. با کمی دقت در آن مشاهده می‌شود که این لوگوی مشهور دارای یک پیکان سفید به سمت راست است که بیشتر مردم آن را نمی‌بینند. گروهی آن را نوعی تبلیغات پیشرفته می‌دانند که در آن این پیکان نمایانگر حرکت برنامه‌ریزی شده به سمت جلو می‌باشد. همچنین بیش از ۲۸۰هزار کارمند در سرتاسر دنیا برای فدکس کار می‌کنند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۵/۲۸
رضاعلی معصومی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی